05 בדצמבר 2024

עמדת סגל משפטית מספר 101-28 - גילוי בדבר אישור תגמול לנושא משרה או מדיניות תגמול על אף התנגדות האסיפה הכללית (Over Ruling)

בעמדת סגל משפטית שפורסמה ב-5 בדצמבר 2024, הובהרו חובות הגילוי החלות על תאגיד במסגרת החלטה של ועדת התגמול והדירקטוריון לבצע אובר-רולינג על החלטת אסיפה כללית – שאפשרית לפי חוק החברות ביחס למספר החלטות: קביעת מדיניות תגמול לנושאי המשרה; התקשרות של חברה עם מנכ"ל באשר לתנאי כהונתו והעסקתו; והתקשרות עם נושא משרה בחברה שאינו דירקטור או מנכ"ל בתנאי כהונה והעסקה שאינם תואמים את מדיניות התגמול.

בעמדת הסגל מובהר כי ההוראות בחוק החברות לגבי התנאים ואופן ביצוע אובר-רולינג (כגון הדרישה לנימוקים מפורטים בעת ביצוע אובר רולינג על מדיניות תגמול או אפשרות לבצע אובר-רולינג ליחס לאישור תנאי כהונה והעסקה למנכ"ל רק במקרים מיוחדים), משקפת את עמדת המחוקק ולפיה אין פסול עקרוני ביחס לביצוע אובר-רולינג, אך הוא מהווה את החריג ולא את הכלל, ועליו להיעשות במשורה, במקרים המתאימים בלבד ונוכח נסיבות מיוחדות, לאחר דיון מחדש ומנומק ועל בסיס תשתית עובדתית מלאה ומפורטת.

החובה לפרסם דיווח מיידי על החלטה לביצוע אובר-רולינג

בהתאם לעמדת הסגל, החלטת ועדת התגמול והדירקטוריון לבצע אובר-רולינג, הינה אירוע או עניין אשר מעצם טיבם ואף תוצאתם מהווים אירוע החורג מעסקי התאגיד הרגילים, בהתאם לתקנה 36 לתקנות הדוחות, שכן ההחלטה הופכת את החלטת האסיפה הכללית שסירבה לאשר את ההחלטה, וכן לאובר-רולינג עשויה להיות השפעה מהותית על התאגיד למשל חיוב החברה בהתקשרות עם המנכ"ל, בשעה שהאסיפה הכללית התנגדה להתקשרות.

בנוסף, קמה חובת עדכון על החלטה לביצוע אובר-רולינג גם מכוח חובת החברה לדווח על התפתחות מהותית ביחס לדיווח החברה לזימון אסיפה כללית, בהתאם לתקנה 37א2 לתקנות הדוחות.

לאור האמור, בהתאם לעמדת הסגל, קמה לחברה חובת דיווח מיידי על החלטה לביצוע אובר-רולינג על ידי ועדת התגמול והדירקטוריון בכל אחת מהחלטות האובר-רולינג שאפשריות לפי חוק החברות, כמפורט לעיל.

מה צריך לכלול דיווח מיידי אודות אובר-רולינג?

1. חשוב שהדיווח אודות החלטה לביצוע אובר-רולינג ישקף כראוי את החלטות ועדת התגמול והדירקטוריון לביצוע אובר-רולינג ואת השיקולים שהנחו אותם בקבלת ההחלטה.

בעמדה מצוין לעניין זה כי להחלטה לביצוע אובר-רולינג עשויה להיות גם השלכה כשיקול רלוונטי במסגרת כלל השיקולים הנבחנים על ידם, על החלטת בעלי המניות בדבר מינוי הדירקטורים לדירקטוריון החברה במועד חידוש כהונתם.

2. כאשר האובר-רולינג נעשה רק "במקרים מיוחדים" (כאמור לעיל) – על הדיווח לכלול פירוט בדבר הנסיבות לאורן אישור תנאי הכהונה לנושא המשרה בדרך של אובר-רולינג מהווה באותו עניין "מקרה מיוחד". בכלל זה, נסיבות מיוחדות הקשורות לנושא המשרה, לרבות מידת תרומתו להישגי החברה; נסיבות מיוחדות הקשורות לחברה או בעלות השפעה על עסקיה; נסיבות מיוחדות המקנות לדירקטוריון יתרון יחסי על פני האסיפה בבחינת טובת החברה וכל נסיבה רלוונטית באישור ההחלטה לצורך שימורו בחברה, לאורם החליטו ועדת תגמול והדירקטוריון לבצע אובר-רולינג בקשר לתנאי הכהונה וההעסקה של נושא המשרה.

3. ביחס לבחינת התנגדות האסיפה הכללית יש לכלול גילוי כדלקמן:

– האם החברה מודעת לשיקולי בעלי המניות בחברה מדוע לא אישרו את ההחלטה שהובאה לאסיפה הכללית, ובכלל זה האם קיבלה פניות מקרב בעלי מניות בנדון.

– האם התקיים שיח, לרבות מו"מ בין החברה לבין בעלי המניות בחברה או מי מטעמם, לרבות חברות ייעוץ למשקיעים, ביחס לתנאי הכהונה שהובאו לאישור האסיפה, טרם פרסום זימון האסיפה או לאחריו. יש להתייחס לעצם קיומו של שיח, סוג המשקיעים עימם הוא התקיים, האם השיח גרם לשינוי התנאים המקוריים שביקשה החברה להביא לאישור האסיפה.

– פירוט הסיבות העיקריות שנמסרו לחברה על ידי בעלי המניות או חברות הייעוץ להתנגדותם באסיפה כאמור, ככל שנמסרו כאמור, ובכלל זה באמצעות הודעות עמדה ככל שנמסרו.

– התייחסות החברה לפניות שקיבלה החברה מבעלי מניות או מי מטעמם, לאחר פרסום זימון האסיפה, שכללו הסתייגות מההחלטה שהובאה בפני האסיפה הכללית. ציון האם התייחסויות אלו הובאו לידיעת ועדת התגמול ודירקטוריון החברה טרם קיום ההצבעה.

– שיעור ההתנגדות באסיפה הכללית בהתאם להוראות החוק הרלבנטיות.

4. על הדיווח לכלול את נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון, לרבות התייחסות לרכיבי התגמול השונים.

– באובר-רולינג בקשר לתנאי כהונה של מנכ"ל – התייחסות גם להיותם של התנאים כאמור במסגרת מדיניות התגמול או בסטייה ממנה ומידת הסטיה, וכן ציון ככל שמדיניות התגמול עצמה אושרה באמצעות ביצוע אובר-רולינג.

– התייחסות ועדת התגמול והדירקטוריון להתנגדות האסיפה הכללית ובכלל זה לסיבות העיקריות של בעלי המניות להתנגדות כאמור לעיל, ככל שמידע זה ידוע לחברה.

– התייחסות ועדת התגמול והדירקטוריון למידע כאמור במסגרת הדיון לביצוע האובר-רולינג והטעמים המצדיקים התגברות על החלטת האסיפה הכללית. בכלל זה, התייחסות למשקל שניתן למידת ההתנגדות באסיפה הכללית או למאפיינים כלשהם של בעלי המניות המתנגדים על ידי ועדת התגמול והדירקטוריון בעת ההחלטה לביצוע האובר-רולינג.

– יש מתן דגש על עצם ההחלטה להתגבר על התנגדות האסיפה הכללית ולא להסתפק אך בנימוקים ביחס לתגמול לגופו.

– כאשר לצורך ביסוס ההחלטה לבצע אובר-רולינג ביצעו ועדת התגמול והדירקטוריון בחינות נוספות של נתונים השוואתיים או אחרים לצורך ביסוס החלטתם, על הדיווח לכלול גילוי בדבר מספר ומאפייני החברות שנלקחו בהשוואה; ובכלל זה שווי השוק שלהן; הענף אליו הן שייכות; טווח נתוני התגמול שנבחנו בחברות אלו והתייחסות לתגמול המוענק לנושא המשרה במסגרת הטווח, תוך התייחסות לרכיבי התגמול.

– גילוי אודות הבדלים בין הנתונים שנבחנו לצורך אישור ההחלטה לראשונה כפי שהובאה בפני האסיפה הכללית, לבין הבחינה שבוצעה לצורך אישורה באמצעות ביצוע אובר-רולינג, ככל שהיו.

– גילוי אודות זהות הדירקטורים שהשתתפו בישיבות ועדת התגמול והדירקטוריון בהן התקבלו ההחלטות לביצוע אובר-רולינג וכן גילוי האם מי מבין הדירקטורים שהשתתפו בדיון התנגד להחלטה.

– ציון האם התקבלו החלטות לביצוע אובר-רולינג במהלך 3 השנים האחרונות ועיקריהן.

5. בנוסף, על הדיווח בדבר ביצוע האובר-רולינג לכלול כל פרט מהותי נוסף הנדרש לציבור המשקיעים לצורך הבנת הסיבות והנימוקים לקבלת ההחלטה לביצוע אובר-רולינג.

לעמדת סגל רשות ני"ע לחץ כאן.

הקש Enter כדי לחפש או ESC כדי לסגור