חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום התשפ"ג-2023 ("החוק") מסמיך את רשות ניירות ערך (להלן: "הרשות") להעניק רישיונות ולפקח על חברות אשר עוסקות בשירותי תשלום כהגדרתם בחוק.
ביום 24 בנובמבר 2024 פרסם סגל הרשות עמדה היוצרת הבחנה בין חברות המציעות שירות של פלטפורמה מקוונת המפגישה בין מוכרים וקונים ("מרקטפלייס") החייבת ברישיון לבין פעילות במודל "ריסלר" (Reseller) המוכר גם כ-"קנייה-ומכירה" ("Buy-Sell") שאינה חייבת ברישיון מכוח החוק ("העמדה").
לפי העמדה, ריסלר מבצע פעילות שבה גורם אחד רוכש מוצרים או שירותים מצד שלישי (ספק) ומוכרם ישירות ללקוח קצה, תוך נטילת סיכון פיננסי מלא על עצמו. הריסלר נחשב למוטב התשלום בעסקה ואינו מתווך בתשלום בין הלקוח לספק.
בעמדה קובעת הרשות מספר תבחינים המאפיינים ריסלר:
(א) במישור יחסי הריסלר – הספק – קיומה של התקשרות חוזית עצמאית בין הריסלר לספק במסגרתה מועברת הבעלות הקניינית במוצר או בזכות לקבלת שירות לריסלר ומוטלת החובה על הריסלר לשלם לספק את התמורה ללא תלות בגביית התשלום מלקוח הקצה.
(ב) במישור יחסי הריסלר – לקוח הקצה – קיומה של התקשרות חוזית עצמאית ומובחנת במסגרתה רוכש לקוח הקצה את המוצר או השירות מהריסלר, הריסלר הוא מוטב התשלום, האחריות לאספקת המוצר או השירות חלה על הריסלר, והריסלר מעמיד שירות לקוחות לטיפול בפניות תלונות ובירורים.
פעילות פלטפורמת מסחר מקוונת הפועלת כריסלר לפי התנאים הנ"ל וכאשר היא מתבצעת באופן עצמאי וללא מתן שירותי תשלום, אינה דורשת רישיון. עם זאת, אם הפלטפורמה עוסקת בתיווך התשלום (למשל, סליקה או העברת כספים בין הקונה למוכר) וללא עמידה בתנאים של ריסלר, הרי כי פלטפורמה כזו– מרקטפלייס, נדרשת לרישיון בהתאם לחוק.
לאור עמדת הרשות, פלטפורמות מסחר מקוונות (Marketplaces) שעושות שימוש במודלים שונים של "ריסלר" או במודל דומה יותר לתיווך, נדרשות להעריך את אופן פעולתן בהתאם לקריטריונים בחוק ולקבל עמדה משפטית בנוגע לחובתן לקבלת רישיון אם לאו.
לצפיה בעמדה במלואה – לחץ כאן.
לצפיה במצגת על חובת רישיון שירותי תשלום – לחץ כאן.
אנו מזמינים מפעילי פלטפורמות מרקטפלייס לפנות אלינו לכל שאלה ו/או התייעצות בנושא סיווג פעילותם והצורך ברישיון, בהתאם לקריטריונים המפורטים בחוק ובמסמך עמדת הסגל שפורסם.