25 באוקטובר 2023

חרבות ברזל" - דחיית מועדים בחוזה, פסק דין ותשלומים לרשות"

ברצוננו להביא לידיעתכם כי ביום 18 באוקטובר 2023 פורסם בספר החוקים חוק דחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל) (חוזה, פסק דין או תשלום לרשות), התשפ"ד–2023 (להלן: "החוק").

החוק נועד להסדיר דחיית מועדים שנקבעו בחוזה, בפסק דין או בתשלום לרשות ציבורית לאוכלוסיות מסויימות שמושפעות מהמצב הבטחוני.

המצב הביטחוני השורר בישראל בימים אלו, אשר הוביל להכרזת שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף ועל אירוע חירום אזרחי, משפיע על קבוצות רבות באוכלוסייה, אשר אינן יכולות לנהל שגרת חיים רגילה ובתוך כך לקיים את התחייבויותיהן המשפטיות במועד. בשל כך הוחלט לקדם תיקון חקיקה זמני לדחיית מועדים שנקבעו בחוזה, בפסק דין או בתשלום לרשות ציבורית, אם מועדים אלו חלים בתקופה שהחל מיום 7 באוקטובר 2023 ועד 7 בנובמבר 2023 (להלן: "התקופה הקובעת").

לפי החוק, האוכלוסיות הבאות תהיינה זכאיות לדחיית מועד:

  1. חיילים (לרבות חיילי מילואים), שוטרים, סוהרים (המשרתים במקומות מסוימים הקבועים בחוק) או כבאים אשר ששירתו במהלך התקופה הקובעת כולה או חלקה;
  2. מי שהיה נעדר, חטוף, או שבוי בתקופה הקובעת, כולה או חלקה;
  3. מי שהתגורר ערב התקופה הקובעת ביישוב שהתפנה כמפורט בתוספת לחוק (אשר מונה 99 יישובים בדרום הארץ ובצפון הארץ);
  4. מי שאושפז בבית חולים לתקופה של לפחות שבעה ימים בשל פציעה שנגרמה לו מפגיעת איבה בתקופה הקובעת;
  5. עובד או מתנדב בהיקף המקביל למשרה מלאה בגוף הצלה;
  6. בן זוג של אחד מהמתוארים לעיל אשר אחראי לחיוב אותו מבקשים לדחות יחד עימו;
  7. עיזבון של אדם שנפטר המנוי בסעיפים 1, 2, 4, או 5.
  8. חברה שיש לה חמישה בעלי מניות לכל היותר, אם בעל המניות המחזיק ב-50% מאמצעי השליטה בה לפחות הוא אדם המנוי בסעיפים 1-3 לעיל, או שותפות רשומה אשר אדם המנוי בסעיפים 1-3 לעיל משתתף בניהול עסקיה ושולט בלפחות מ-50% מנכסיה.

האוכלוסיות המתוארות לעיל תהיינה זכאיות לדחייה בת בשלושים ימים בכל אחד מאלה:

  1. מועד לעשיית פעולה הנקבע בחוזה שחל בתקופה הקובעת, או תקופה לעשיית פעולה שנקבעה בחוזה שחלה כולה או חלקה בתקופה הקובעת ובלבד שהאדם הזכאי לדחייה הודיע על כך לצד עמו התקשר בחוזה (בכפוף לחריגים הקבועים בחוק);
  2. מועד לעשיית פעולה הנקבע בפסק דין חלוט או בהחלטה סופית של גוף בעל סמכות שפיטה על פי דין;
  3. מועד לתשלום לרשות לפי חיקוק, לרבות תשלום חובה או קנס ולמעט עיצום כספי.

דחיית המועד האמורה לעיל לא תחול על תשלום מזונות ועל חוזה עבודה.

כמו כן, תשומת הלב כי ביחס למועד הקבוע בחוזה בהתאם לסעיף 1 לעיל לא תינתן הדחייה במקרים הבאים: (1) החוזה נכרת בתקופה הקובעת; (2) כל הצדדים לחוזה זכאים לדחיית מועד; (3) תשלום ששולם לפני יום תחילתו של החוק; (4) עסקת תשלומים אשר הנכס או שירות שנרכשו בעסקה באותה פעולת תשלום סופקו במלואם טרם התקופה הקובעת.

תשומת הלב כי נוכח אי תחולתו של החוק על חוזי עבודה ועל חוזים ששני הצדדים להם זכאים לדחייה, ולנוכח התחולה החלקית של החוק ביחס להתחייבויות נמשכות (החוק מסדיר את דחיית המועד האחרון להשלמת התחייבות, ללא מתן פתרון להתחייבויות שיש לקיימן מדי יום ביומו במהלך התקופה הקובעת), נראה כי ישנם מקרים בהם החוק לא יגשים את מטרתו כפי שהוצגה בדברי ההסבר לו.

לחוק המלא לחצו כאן  

אנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

עדכון זה הוכן ע"י ד"ר איל רז, עו"ד ושותף, יחד עם שיר ליבוביץ, עו"ד בכירה.

עדכון זה נועד לספק מידע כללי ותמציתי בלבד. הוא אינו מהווה ניתוח מלא או שלם של הסוגיות הנידונות, אינו מהווה חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו.

חדשות ופרסומים קשורים

הקש Enter כדי לחפש או ESC כדי לסגור