ביום 24 באוקטובר 2023 פורסם תזכיר חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל) (החלטות מינהליות ופעולות מול רשות ציבורית, אומנה לילדים, תאגידים וגופים ציבוריים, בתי דין מינהליים ותכנון ובנייה), התשפ"ד-2023.
במסגרת התזכיר צוין, בין היתר, ברקע המצב המלחמתי הקיים, כי היבט שמקשה על המגזר הציבורי והפרטי כאחד הוא העובדה שבחיקוקים רבים קבועים לוחות זמנים קשיחים לביצוע פעולות, שיש קושי לעמוד בהם בעת הזו. בהתאם, תזכיר החוק כולל בין היתר הוראות הנוגעות לדחיית מועדים ולהארכת תקופות כהונה בחברות ציבוריות ופרטיות, ובשותפויות מוגבלות ציבוריות. כמו כן, מוצעים בתזכיר הסדרים להארכה של תקופות כהונתם של בעלי תפקידים שונים בחברות ממשלתיות, בתאגידים שהוקמו לפי חוק ובגופים אחרים שהוקמו בחיקוק, וכן מוצע לאפשר לדירקטוריונים של חברות ממשלתיות לקבל החלטות בהרכב חסר או קטוע, בכל הנוגע לעניינים חיוניים שאינם סובלים דיחוי.
בסקירה זו נביא לעיונכם, בתמצית, את עיקרי התיקונים המוצעים בהתייחס להיבטים תאגידיים:
- הארכת המועד האחרון לכינוס אסיפה שנתית(1) – בתזכיר מוצע כי על אף האמור בסעיף 60 לחוק החברות, בחברה שהמועד האחרון לכינוס האסיפה השנתית שלה חל בתקופה שמיום 7 באוקטובר 2023 ועד יום 7 בינואר 2024 ("התקופה הקובעת"):
- תאגיד מדווח – דירקטוריון החברה רשאי להחליט, מטעמים הקשורים במצב הביטחוני המיוחד, כי האסיפה השנתית תתכנס במועד שחל לא יאוחר מתום שלושה חודשים מהמועד האחרון לכינוסה לפי הוראות סעיף 60 לחוק החברות.
- חברה שאינה תאגיד מדווח – המועד האחרון לכינוס האסיפה השנתית יהיה שלושה חודשים מהמועד האחרון לכינוסה לפי הוראות סעיף 60 לחוק החברות. בחברה כזו אין צורך בקבלת החלטת דירקטוריון.
- הארכת תקופת כהונה של דירקטור חיצוני או דירקטור בלתי תלוי אחר(1) – בתזכיר מוצע כי על אף האמור בסעיף 245 לחוק החברות ובהגדרה "דירקטור בלתי תלוי" שבסעיף 1 לחוק החברות, אם חל מועד סיום כהונתו של דירקטור חיצוני או של דירקטור בלתי תלוי אחר, בתקופה הקובעת, רשאי הדירקטוריון להחליט, מטעמים הקשורים במצב הביטחוני המיוחד, להאריך את תקופת כהונתו לתקופה נוספת שלא תעלה על שלושה חודשים, והארכה זו לא תיחשב לעניין מגבלת תקופת הכהונה הקבועה בסעיפים האמורים.
- הארכת תקופות שנקבעו בקשר עם כפל כהונת יו"ר-מנכ"ל (121(ג) לחוק החברות), חובת קביעת מדיניות תגמול (267א(ד) לחוק החברות), עסקאות חריגות עם בעל השליטה או שלבעל השליטה עניין אישי בה (סעיף 275(א1)(1) או (2) לחוק החברות)(1) – בתזכיר מוצע שביחס לפעולה שנקבעה באישור או בהחלטה שניתנו לפי הסעיפים האמורים, ומסתיימת בתקופה הקובעת, רשאי הדירקטוריון, מטעמים הקשורים במצב הביטחוני המיוחד, להאריכה לתקופה נוספת שלא תעלה על שלושה חודשים. הארכה כאמור תהא בתנאים זהים לאלה שנקבעו באישור האסיפה הכללית. יצוין כי במקרים כאמור מוצע בתזכיר כי גם במקרים בהם לרוב חברי הדירקטוריון יש עניין אישי בהחלטת על הארכת המועדים כאמור, לא יידרש אישור האסיפה הכללית (כך שסעיף 278(ג) לחוק החברות לא יחול על החלטת הדירקטוריון).
- לעניין חברות ממשלתיות וגופים ציבוריים מוצעות בתזכיר ההוראות כדלקמן:
- הארכת תקופת כהונתם של דירקטורים ויושבי ראש דירקטוריון בחברות ממשלתית, חברות בת ממשלתית וחברות מעורבות, שכהונתם אמורה לפקוע במהלך התקופה הקובעת – על אף האמור בסעיף 21 לחוק החברות הממשלתיות, דירקטור או יושב ראש דירקטוריון בחברה ממשלתית, חברת בת ממשלתית או חברה מעורבת, כהגדרתשן בחוק החברות הממשלתיות, שמינויו נעשה או אושר לפי חוק על ידי השרים כמשמעותם בחוק החברות הממשלתיות, ומועד הפקיעה המקורי של תקופת כהונתו חל בתקופה הקובעת, יידחה מועד הפקיעה המקורי בתקופה שאורכה כאורך התקופה הקובעת. הדברים האמורים יחולו גם ביחס לדירקטור חיצוני ודירקטור בלתי תלוי המכהן בחברה ציבורית שהיא חברה ממשלתית או חברת בת ממשלתית (על אף האמור בסעיף 245 לחוק החברות ובהגדרת דירקטור בלתי תלוי בסעיף 1 לחוק החברות), ולא יחול לעניין הארכת כהונתו האמור לעיל ביחס לדירקטור חיצוני.
יחד עם זאת, מוצע בתזכיר שהוראות דלעיל לא יחולו במספר מקרים, כגון:
-
- אם חודשה כהונתו של אדם בגוף בו כיהן במועד תחילת התקופה הקובעת.
- אם הוועדה לבדיקת מינויים, כמשמעה בחוק החברות הממשלתיות, הדנה בחידוש מועמדותו של אדם בגוף בו כיהן במועד תחילת התקופה הקובעת, קבעה כי אין לחדש את המינוי.
- אם בין תחילת התקופה הקובעת לבין מועד הכניסה לתוקף של החוק המוצע בתזכיר, תקופת כהונתו של אדם כאמור לעיל פקעה, ומונה במקומו אדם אחר באופן זמני או קבוע.
- קבלת החלטות בהרכב קטוע או חסר – בתזכיר מוצע כי על אף האמור בכל דין ובמסמכי היסוד, יהיה רשאי דירקטוריון חברה ממשלתית או חברת בת ממשלתית, לקבל החלטות בעניינים חיוניים שאינם סובלים דיחוי במהלך התקופה הקובעת, אף אם ירד מספר הדירקטורים המכהנים מתחת למספר הדירקטורים המזערי הנדרש לפעילותו של הדירקטוריון או מתחת למניין החוקי הנדרש לקיום ישיבות דירקטוריון ובלבד שהדירקטורים המכהנים קבעו כי העניין חיוני ואינו סובל דיחוי, והכל באופן שצוין בתזכיר.
אנו מזמינים אתכם לעמוד אתנו בקשר לבחינת ההשלכות וההשפעות הצפויות בעקבות תיקוני חקיקה מוצעים אלו.
[1] יצוין כי לפי תזכיר החוק, מוצע להחיל סעיף זה גם על שותפות מוגבלת ציבורית.